του Θόδωρου Μαργαρίτη
Ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας το «περιβόητο» σχέδιο «Αθηνά», μετά από πολλές αναβολές και, προφανώς, πολλά «παζάρια» για το νέο ακαδημαϊκό «χάρτη» της χώρας, πάνω στον οποίο θα σχεδιαστεί «ορθολογικότερα» το «Πανεπιστήμιο ΑΕ» του νόμου - πλαισίου. Σύμφωνα με τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας, τα πανεπιστήμια της χώρας από 26 γίνονται 20 και τα ΤΕΙ από 14 μειώνονται σε 12. Πρακτικά, βέβαια, δεν έχουμε καταργήσεις ιδρυμάτων, αλλά συγχώνευσή τους ή «απορρόφησή» τους από άλλα.
Όσον αφορά στα τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ αυτά μειώνονται από 480, που περιλαμβάνονταν στο τελευταίο μηχανογραφικό (533 είχαν ιδρυθεί), σε 386. Και σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για συγχωνεύσεις ή «απορροφήσεις» τμημάτων. Συγκεκριμένα, «απορροφώνται» 94 τμήματα ενώ πάνω από 50 Τμήματα «μετακινούνται» μέσω συγχωνεύσεων σε άλλη πόλη.
Το υπουργείο Παιδείας της συγκυβέρνησης, με το σχέδιο "Αθηνά", προσαρμόζει ακόμη περισσότερο την Ανώτατη Εκπαίδευση στις ανάγκες της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, συνεχίζοντας στην κατεύθυνση του νόμου - πλαισίου υλοποιώντας τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι αλλαγές αφορούν πρώτα και κύρια το ίδιο το περιεχόμενο των σπουδών.
Το σχέδιο "Αθηνά" είναι η αφορμή για να περάσουν πιο εύκολα τα ευέλικτα προγράμματα σπουδών, να πεταχτεί εκτός πτυχίου η όποια επαγγελματική ειδίκευση, την οποία θα αγοράζουν στη συνέχεια οι σπουδαστές, με πιστοποιητικά, που θα πληρώνουν στα ίδια τα Τμήματα.
Στόχος είναι να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ένας «χάρτης» που θα «εφαρμόζει» στο «Πανεπιστήμιο ΑΕ», που τα αντικείμενα σπουδών και το περιεχόμενο θα ορίζονται απ' τις επιχειρήσεις.
Το βασικό κριτήριο είναι η προσέλκυση «επενδυτών» στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η κατασκευή προγραμμάτων σπουδών που θα «προσφέρουν» στην επιχειρηματικότητα και στην παροχή «δεξιοτήτων» (και όχι επιστημονικών γνώσεων) που ζητούν οι εργοδότες. Παράλληλα, με τα «ομόσπονδα» ιδρύματα και γενικότερα με την πολιτική στα μεγάλα ιδρύματα επιδιώκεται να ισχυροποιηθούν αυτά στη «διεθνή αγορά» των ιδρυμάτων, ώστε να προσελκύσουν επενδύσεις.
Οι λεγόμενοι «κόμβοι αριστείας», όπως τους ονόμασε ο υπουργός, δεν έχουν να κάνουν με την ποιότητα των σπουδών, αλλά με την «ανταγωνιστικότητά τους». Όπως είπε άλλωστε, «απευθυνόμαστε στους παραγωγικούς φορείς της χώρας, που πρέπει να συνδεθούν με αυτούς τους κόμβους αριστείας που δημιουργούμε».
Δεν πρόκειται ούτε για ακαδημαϊκό συμμάζεμα, ούτε μόνο για δημοσιονομική προσαρμογή .Ο όποιος εξορθολογισμός που επιχειρείται θα φορτωθεί στη λαϊκή οικογένεια και τα παιδιά της.
Δικό τους δημιούργημα ο ανορθολογισμός...Τα περί «παθογενειών» και «στρεβλώσεων» που θα πρέπει να ξεπεραστούν, όπως υποστηρίζει το υπουργείο, είναι υποκριτικά. Η πελατειακή λογική του «κάθε χωριό και ΤΕΙ», «κάθε πόλη και πανεπιστήμιο» είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.
Ο «εξορθολογισμός» και το «συμμάζεμα» που επικαλείται η κυβέρνηση δεν έχουν να κάνουν με τις εκπαιδευτικές ανάγκες. Είναι άρρηκτα δεμένα με τις αναδιαρθρώσεις που επιβάλλει ο νόμος - πλαίσιο, σε αυτές εντάσσονται. Σίγουρα ρόλο έπαιξαν και οι λεγόμενες «αξιολογήσεις» και η «βιωσιμότητα» του κάθε τμήματος σε σχέση με τη σύνδεσή του με την «αγορά».
Οι επιπτώσεις θα είναι άμεσες:
Κανείς λογικός και τίμιος άνθρωπος νομίζω δεν πρέπει να αντιμετωπίζει τους φοιτητές και σπουδαστές σαν πελάτες. Γι' αυτό και δεν έπρεπε να είχε συναινέσει, όταν γινόταν η κατάτμηση ιδρυμάτων και επιστημονικών αντικειμένων και η διασπορά τους σε όλη την Ελλάδα, με ευθύνη των ίδιων κομμάτων, που σήμερα προσπαθούν δήθεν να συμμαζέψουν την κατάσταση.
Κανείς λογικός και τίμιος άνθρωπος νομίζω δεν πρέπει να συναινεί ούτε και σήμερα, που οι λαϊκές οικογένειες καλούνται να πληρώσουν και πάλι τους σχεδιασμούς για το "Πανεπιστήμιο ΑΕ".
Όλοι μαζί πρέπει οι σπουδαστές και οι οικογένειές τους, οι εργαζόμενοι σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, όλοι οι εργαζόμενοι να δώσουν μάχη
για να μην πεταχτεί κανείς σπουδαστής εκτός σπουδών, να τελειώσουν όλοι απρόσκοπτα τις σπουδές τους.
Να παλέψουν για να μην απολυθεί κανείς εργαζόμενος και δάσκαλος,
για να ανοίξει ο δρόμος προκειμένου να ικανοποιηθούν όλες οι λαϊκές ανάγκες της δωρεάν φοίτησης και της ακαδημαϊκής λειτουργίας».
Να απαιτήσουν:
Μεσολόγγι Φεβρουάριος 2013
Ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας το «περιβόητο» σχέδιο «Αθηνά», μετά από πολλές αναβολές και, προφανώς, πολλά «παζάρια» για το νέο ακαδημαϊκό «χάρτη» της χώρας, πάνω στον οποίο θα σχεδιαστεί «ορθολογικότερα» το «Πανεπιστήμιο ΑΕ» του νόμου - πλαισίου. Σύμφωνα με τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας, τα πανεπιστήμια της χώρας από 26 γίνονται 20 και τα ΤΕΙ από 14 μειώνονται σε 12. Πρακτικά, βέβαια, δεν έχουμε καταργήσεις ιδρυμάτων, αλλά συγχώνευσή τους ή «απορρόφησή» τους από άλλα.
Όσον αφορά στα τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ αυτά μειώνονται από 480, που περιλαμβάνονταν στο τελευταίο μηχανογραφικό (533 είχαν ιδρυθεί), σε 386. Και σε αυτή την περίπτωση πρόκειται για συγχωνεύσεις ή «απορροφήσεις» τμημάτων. Συγκεκριμένα, «απορροφώνται» 94 τμήματα ενώ πάνω από 50 Τμήματα «μετακινούνται» μέσω συγχωνεύσεων σε άλλη πόλη.
Το υπουργείο Παιδείας της συγκυβέρνησης, με το σχέδιο "Αθηνά", προσαρμόζει ακόμη περισσότερο την Ανώτατη Εκπαίδευση στις ανάγκες της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, συνεχίζοντας στην κατεύθυνση του νόμου - πλαισίου υλοποιώντας τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι αλλαγές αφορούν πρώτα και κύρια το ίδιο το περιεχόμενο των σπουδών.
Το σχέδιο "Αθηνά" είναι η αφορμή για να περάσουν πιο εύκολα τα ευέλικτα προγράμματα σπουδών, να πεταχτεί εκτός πτυχίου η όποια επαγγελματική ειδίκευση, την οποία θα αγοράζουν στη συνέχεια οι σπουδαστές, με πιστοποιητικά, που θα πληρώνουν στα ίδια τα Τμήματα.
Στόχος είναι να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί ένας «χάρτης» που θα «εφαρμόζει» στο «Πανεπιστήμιο ΑΕ», που τα αντικείμενα σπουδών και το περιεχόμενο θα ορίζονται απ' τις επιχειρήσεις.
Το βασικό κριτήριο είναι η προσέλκυση «επενδυτών» στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η κατασκευή προγραμμάτων σπουδών που θα «προσφέρουν» στην επιχειρηματικότητα και στην παροχή «δεξιοτήτων» (και όχι επιστημονικών γνώσεων) που ζητούν οι εργοδότες. Παράλληλα, με τα «ομόσπονδα» ιδρύματα και γενικότερα με την πολιτική στα μεγάλα ιδρύματα επιδιώκεται να ισχυροποιηθούν αυτά στη «διεθνή αγορά» των ιδρυμάτων, ώστε να προσελκύσουν επενδύσεις.
Οι λεγόμενοι «κόμβοι αριστείας», όπως τους ονόμασε ο υπουργός, δεν έχουν να κάνουν με την ποιότητα των σπουδών, αλλά με την «ανταγωνιστικότητά τους». Όπως είπε άλλωστε, «απευθυνόμαστε στους παραγωγικούς φορείς της χώρας, που πρέπει να συνδεθούν με αυτούς τους κόμβους αριστείας που δημιουργούμε».
Δεν πρόκειται ούτε για ακαδημαϊκό συμμάζεμα, ούτε μόνο για δημοσιονομική προσαρμογή .Ο όποιος εξορθολογισμός που επιχειρείται θα φορτωθεί στη λαϊκή οικογένεια και τα παιδιά της.
Δικό τους δημιούργημα ο ανορθολογισμός...Τα περί «παθογενειών» και «στρεβλώσεων» που θα πρέπει να ξεπεραστούν, όπως υποστηρίζει το υπουργείο, είναι υποκριτικά. Η πελατειακή λογική του «κάθε χωριό και ΤΕΙ», «κάθε πόλη και πανεπιστήμιο» είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.
Ο «εξορθολογισμός» και το «συμμάζεμα» που επικαλείται η κυβέρνηση δεν έχουν να κάνουν με τις εκπαιδευτικές ανάγκες. Είναι άρρηκτα δεμένα με τις αναδιαρθρώσεις που επιβάλλει ο νόμος - πλαίσιο, σε αυτές εντάσσονται. Σίγουρα ρόλο έπαιξαν και οι λεγόμενες «αξιολογήσεις» και η «βιωσιμότητα» του κάθε τμήματος σε σχέση με τη σύνδεσή του με την «αγορά».
Οι επιπτώσεις θα είναι άμεσες:
- Πρώτο και άμεσο θέμα προκύπτει για τους χιλιάδες φοιτητές και σπουδαστές των δεκάδων τμημάτων που μετακινούνται σε άλλη πόλη. Είναι φανερό πως το «κόστος» του σχεδίου «Αθηνά» θα το πληρώσει και πάλι η λαϊκή οικογένεια και τα παιδιά της. Μετακίνηση σε άλλη πόλη σημαίνει έξοδα.Όπως, άλλωστε, γίνεται αντιληπτό η μεταφορά των τμημάτων δε σημαίνει και ενίσχυση των υποδομών. Έτσι κι αλλιώς οι υποδομές των ιδρυμάτων και ιδιαίτερα των ΤΕΙ της επαρχίας είναι ανεπαρκείς. Οι εστίες και οι λέσχες σίτισης δε φτάνουν και οι φοιτητές και οι σπουδαστές θα έχουν επιπλέον προβλήματα. Η γενικόλογη θέση του υπουργείου («θα υπάρξει πρόνοια επιδότησης των εξόδων, αλλά έχουμε μεριμνήσει οι μετακινήσεις να είναι οι λιγότερες δυνατές») δεν εξασφαλίζει απολύτως τίποτα. Η διεκδίκηση για να μην πεταχτεί εκτός σπουδών κανένας φοιτητής ή σπουδαστής και να ολοκληρώνει τις σπουδές του απερίσπαστος είναι το λιγότερο που χρειάζεται.
- Εξίσου προβληματική είναι η μετακίνηση για εργαζόμενους και διδάσκοντες στα Τμήματα που αλλάζουν πόλη καθώς προκαλείται πολλαπλάσιο πρόβλημα για τις οικογένειές τους.
Κανείς λογικός και τίμιος άνθρωπος νομίζω δεν πρέπει να αντιμετωπίζει τους φοιτητές και σπουδαστές σαν πελάτες. Γι' αυτό και δεν έπρεπε να είχε συναινέσει, όταν γινόταν η κατάτμηση ιδρυμάτων και επιστημονικών αντικειμένων και η διασπορά τους σε όλη την Ελλάδα, με ευθύνη των ίδιων κομμάτων, που σήμερα προσπαθούν δήθεν να συμμαζέψουν την κατάσταση.
Κανείς λογικός και τίμιος άνθρωπος νομίζω δεν πρέπει να συναινεί ούτε και σήμερα, που οι λαϊκές οικογένειες καλούνται να πληρώσουν και πάλι τους σχεδιασμούς για το "Πανεπιστήμιο ΑΕ".
Όλοι μαζί πρέπει οι σπουδαστές και οι οικογένειές τους, οι εργαζόμενοι σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, όλοι οι εργαζόμενοι να δώσουν μάχη
για να μην πεταχτεί κανείς σπουδαστής εκτός σπουδών, να τελειώσουν όλοι απρόσκοπτα τις σπουδές τους.
Να παλέψουν για να μην απολυθεί κανείς εργαζόμενος και δάσκαλος,
για να ανοίξει ο δρόμος προκειμένου να ικανοποιηθούν όλες οι λαϊκές ανάγκες της δωρεάν φοίτησης και της ακαδημαϊκής λειτουργίας».
Να απαιτήσουν:
- Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Υγεία και Παιδεία. Ανώτατη εκπαίδευση με φοιτητική μέριμνα, χωρίς δίδακτρα, με δωρεάν συγγράμματα σε όλα τα επίπεδα.
- Να αυξηθεί άμεσα η χρηματοδότηση των ΑΕΙ για την αντιμετώπιση των μεγάλων αναγκών λειτουργίας τους.
- Να καλύψει το κράτος άμεσα όλες τις απώλειες από το “κούρεμα” των ταμειακών υπολοίπων των ΑΕΙ,
- Να μην εφαρμοστούν οι νόμοι 4009/11 και 4076/12 και κάθε μορφή επιχειρηματικότητας στα ΑΕΙ.
- Καμιά εκποίηση της περιουσίας των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων.
Μεσολόγγι Φεβρουάριος 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου