Πέμπτη 5 Απριλίου 2012

Διεθνικός χαφιεδισμός μέσω Facebook



Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Πράγα και διάφορα άλλα ...ευαγή ιδρύματα είναι οι σπόνσορες του «παιχνιδιού» TAG





Αρκετοί θεωρούν το Facebook ένα τρόπο αναπλήρωσης κενών στην επικοινωνία και επαφής τους με άλλους ανθρώπους, έστω κι αν ο χρόνος που απαιτεί η ενασχόληση μ' αυτό μπορεί να χειροτερέψει την αποξένωση. Ετσι κι αλλιώς, η αποξένωση γεννιέται από τον τρόπο ζωής και τα πρότυπα που επιβάλλει ο καπιταλισμός και δεν αντιμετωπίζεται με μια επίφαση επικοινωνίας και φιλίας από απόσταση. Αλλοι πάλι εκτιμούν ότι εκτός Facebook θα είναι εκτός του κοινωνικού γίγνεσθαι και αγνοούν ή αδιαφορούν για το τίμημα της άμεσης και έμμεσης έκθεσης προσωπικών τους πληροφοριών σε παγκόσμια και παντοτινή θέα.

Για μια πολύ μικρή μερίδα ανθρώπων, το Facebook και τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχαν από την αρχή μια εντελώς διαφορετική σημασία. Γι' αυτούς ήταν δώρο από τον ουρανό, αφού επιτρέπουν τη συλλογή πληροφοριών και τη δημιουργία προφίλ για τους χρήστες τους, με τέτοια πληρότητα και λεπτομέρεια - σε συνδυασμό και με άλλες πηγές πληροφοριών - που ποτέ στο παρελθόν δεν διέθεταν οι εργοδότες τους, οι μυστικές υπηρεσίες και οι άλλες κρατικές αρχές ασφαλείας.

«Παίξτε» τον καταδότη

Ομως αυτό δεν τους είναι πια αρκετό. Με ευρηματικότητα και χωρίς καμία διάθεση να το κρύψει, η κυβέρνηση των ΗΠΑ, με τη συνδρομή διαφόρων ιδρυμάτων και «ανεξάρτητων» ΜΚΟ, προχωρεί τώρα στην αξιοποίηση του Facebook για την προώθηση του χαφιεδισμού μέσα στους λαούς, την εκπαίδευση νέων ανθρώπων ως σπιούνων από συνείδηση και συμφέρον και πιθανότατα στη στρατολόγηση κάποιων από εκείνους που θα δείξουν καλές επιδόσεις και συμφωνία στην καταπολέμηση του «εγκλήματος» και της «παραβατικότητας». Σε διεθνή διαγωνισμό, με έπαθλο για το νικητή 5.000 δολάρια, καλούν ανθρώπους στη Νέα Υόρκη, την Ουάσιγκτον, το Λονδίνο, τη Στοκχόλμη και τη Μπρατισλάβα, να αναζητήσουν από έναν ύποπτο σε κάθε μια από τις πόλεις αυτές, να τον φωτογραφήσουν και να στείλουν τη φωτογραφία του στην ιστοσελίδα ως απόδειξη. Επειδή το «παιχνίδι» είναι διάρκειας μιας ημέρας και δεν είναι δυνατόν ένας άνθρωπος να βρίσκεται και στις δύο ηπείρους, προτείνουν συνεργασία με άλλα άτομα, ανταλλαγή πληροφοριών μέσω Facebook και γενικά αξιοποίηση της κοινωνικής δικτύωσης για τη λειτουργία της ομάδας πληροφοριοδοτών.

Η ιστοσελίδα του παιχνιδιού εκπαίδευσης στο χαφιεδισμό (http://www.tag-challenge.com)



Ο τίτλος του «παιχνιδιού» είναι TAG, που σημαίνει τιτλοφορώ, βάζω αναγνωριστική ένδειξη και σύμφωνα με το πρόγραμμα διεξαγωγής θα πρέπει να ολοκληρώθηκε χτες, 31 Μάρτη. Βασίζεται σε προηγούμενο πιο συγκαλυμμένο διαγωνισμό, που προκηρύχτηκε από τη DARPA (Υπηρεσία Προχωρημένων Ερευνητικών Προγραμμάτων Αμυνας του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ) το 2009, με έπαθλο 40.000 δολάρια και τίτλο «Η πρόκληση των κόκκινων μπαλονιών». Τότε, οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να εντοπίσουν τα 10 κόκκινα μπαλόνια με αέριο ήλιο που θα αφήνονταν ελεύθερα σε διαφορετικές περιοχές των ΗΠΑ. Επειδή πρακτικά κανείς δεν μπορούσε να εντοπίσει όλα τα μπαλόνια μόνος του, σκοπός εκείνου του διαγωνισμού ήταν να μελετηθεί ο τρόπος που οι συμμετέχοντες θα χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο και την κοινωνική δικτύωση (Facebook, Twitter κλπ.) για να πετύχουν ως ομάδα. Νικήτρια ήταν η ομάδα φοιτητών του MIT, η μόνη από τους 4.300 συμμετέχοντες που έδωσε σωστή και πλήρη απάντηση.

Με τέχνη και μεθοδικότητα

Μετά την ...εισαγωγή στο θέμα, που έγινε με τα «κόκκινα μπαλόνια», η κυβέρνηση των ΗΠΑ - όχι διαμέσου της DARPA, αλλά απευθείας αυτή τη φορά - σκέφτηκε να αξιοποιήσει την κοινωνική δικτύωση για να δει πόσοι και ποιοι θα ανταποκριθούν όταν το κυνήγι δεν αφορά μπαλόνια, αλλά ανθρώπους, πώς θα συνεργαστούν μεταξύ τους στο ανθρωποκυνηγητό, αν μπορούν να αξιοποιηθούν αυτόκλητες ομάδες ιδιωτών στο πλευρό των υπηρεσιών ασφαλείας, να βρει νέους υποψήφιους πράκτορες για τις υπηρεσίες της σε διάφορες χώρες, να καλλιεργήσει κοινωνικούς αυτοματισμούς όπου χιλιάδες άνθρωποι θα αντιμετωπίζουν άκριτα το χαρακτηρισμό κάποιου ή κάποιων από τις αρχές ως υπόπτων, τρομοκρατών ή οτιδήποτε άλλο και θα βγαίνουν στο κυνήγι καταδίδοντάς τους με χαρά για τριάντα αργύρια ή ακόμα και ως μίσθαρνοι πληροφοριοδότες, που νομίζουν ότι κάνουν το καλό για την πατρίδα, την ασφάλεια, την ειρήνη κ.ο.κ. Κατά τ' άλλα, σύμφωνα με το www.tag-challenge.com: «Ο διαγωνισμός TAG είναι ένα ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό γεγονός, που πραγματοποιείται σε πνεύμα διασκέδασης και ικανοποίησης της περιέργειας. Σκοπός μας είναι να προσδιορίσουμε αν τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να επιτευχθεί ένας ρεαλιστικός, επείγων στόχος των δυνάμεων επιβολής του νόμου σε διεθνή κλίμακα».
Σπόνσορες του διαγωνισμού TAG είναι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ (υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ), η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Πράγα και το Ινστιτούτο Διεθνούς Εκπαίδευσης (IIE). Tο IIE, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του είναι ανεξάρτητη μη κερδοσκοπική οργάνωση, που υποστηρίζει την αμοιβαία κατανόηση,αναπτύσσει ηγέτες παγκόσμιου επιπέδου (!), πραγματοποιεί εκπαιδευτικές ανταλλαγές και εκπαιδευτικά προγράμματα που προωθούν το όραμα της πρωτοβουλίας «Ανοιγμα του Μυαλού στον Κόσμο», του ιδρύματος Φουλμπράιτ... Συναλλάσσεται επίσης με την USAID (κρατική υπηρεσία οικονομικής και ανθρωπιστικής βοήθειας των ΗΠΑ) και συνεργάζεται με το Γραφείο Ευρωπαϊκών και Ευρασιατικών υποθέσεων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στο πρόγραμμα «Διάλογος Νέων Ηγετών με την Αμερική».
Υποστηρικτές του διαγωνισμού TAG είναι η Διάσκεψη για την Επιβολή του Νόμου αξιοποιώντας το Διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (SMILE Conference) και η εταιρεία εκπαίδευσης και συμβουλευτικών υπηρεσιών ασφαλείας με ειδίκευση στα κοινωνικά δίκτυα LAwS Communications, που σχετίζεται και με τη διάσκεψη SMILE.

Σε εκθετική ανάπτυξη

Οπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της διάσκεψης SMILE, που πραγματοποιήθηκε φέτος στο Βανκούβερ του Καναδά μεταξύ 25 και 28 Μάρτη: «Η υιοθέτηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τις διωκτικές αρχές είναι σε στάδιο εκθετικής ανάπτυξης. Μερικές υπηρεσίες έχουν ήδη σημειώσει τεράστιες επιτυχίες, ενώ άλλες είναι έτοιμες, αλλά δεν ξέρουν πώς να αρχίσουν. Οι αρχές επιβολής του νόμου είναι έτοιμες να προσθέσουν ένα ακόμη όπλο στο οπλοστάσιό τους. Η διάσκεψη SMILE θα σας εξοπλίσει με όλες τις τεχνικές δεξιότητες και τις πρακτικές γνώσεις, για να μπείτε στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με εμπιστοσύνη. ...Η διάσκεψη SMILE ήταν πρωτοπόρος στην υιοθέτηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τις διωκτικές αρχές σε όλο τον κόσμο, για την επικοινωνία με το κοινό, την αποτροπή του εγκλήματος και τη δουλειά της σήμανσης». Ενδεικτικοί τίτλοι εισηγήσεων στη διάσκεψη ήταν: «Κοινωνικός Ακτιβισμός, Αστυνόμευση, Ιδιωτικότητα και Νέες Προκλήσεις», «Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και Δημόσια Τάξη - Τι έχουμε μάθει και προς τα πού πρέπει να πάμε», «Διαχείριση Εκτάκτων Καταστάσεων στην Εποχή της Κοινωνικής Διακυβέρνησης», «Διαχείριση Φήμης: Προκλήσεις και Δυνατότητες για τις Διωκτικές Αρχές».
Ο καιρός της αθωότητας στο διαδίκτυο - αν υπήρξε ποτέ - έχει περάσει προ πολλού. Πίσω από όμορφες λέξεις, όμορφα γραφικά, όμορφα «κινήματα», βρίσκονται συχνά κάθε λογής χειραγωγοί της κοινωνικής συνείδησης, ασφαλίτες, πράκτορες, αναλυτές και λοιποί συγγενείς. Τα όργανα αυτών που κλέβουν το ψωμί από το τραπέζι του εργαζόμενου και στήνουν κάλπικα διλήμματα και προβοκάτσιες, στήνουν παγίδες και στον κυβερνοχώρο.

Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγές:
www.tagchallenge.com,iie.org,thesmileconference.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου