Πέμπτη, 26 Μαΐου 2011

Οδηγούν σε κλείσιμο το μοναδικό κρατικό ωδείο


Στις Συμπληγάδες της αντιλαϊκής πολιτικής το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης
Είναι το μοναδικό κρατικό ωδείο στην Ελλάδα, το οποίο παρέχει δωρεάν φοίτηση στους σπουδαστές του και συνάμα ο παλαιότερος δημόσιος φορέας πολιτισμού (97 χρόνων) της χώρας. Ο λόγος για το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το οποίο οδηγείται στο κλείσιμο ή στην ιδιωτικοποίησή του, εξαιτίας της ασφυκτικής αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης. Η ίδια πολιτική που έχει απαξιώσει και συνθλίβει στις Συμπληγάδες της δοκιμασμένους μουσικούς και ευρύτερα πολιτιστικούς οργανισμούς του τόπου μας, αποτελεί τροχοπέδη για τη λειτουργία του μοναδικού κρατικού ωδείου, καθώς το υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού (ΥΠΠΟ-Τ) μείωσε δραματικά τη χρηματοδότησή του. Σε μία χώρα, όπως η δική μας, όπου η μουσική παιδεία έχει ολοκληρωτικά εκχωρηθεί στους ιδιώτες, το αρμόδιο υπουργείο καταδικάζει το μοναδικό κρατικό ωδείο σε ένα διά της ασφυξίας θάνατο, καθιστώντας ανέφικτη τη λειτουργία του.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία: Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης το 2009 χρηματοδοτήθηκε με 1,2 εκατ. ευρώ. Για το 210 η χρηματοδότησή του μειώθηκε στις 800.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πληρωθούν οι μισθοί των εργαζομένων, ενώ για το 2011 συρρικνώθηκε ακόμη περισσότερο, φτάνοντας στις 680.000 ευρώ. Αποτέλεσμα αυτής της δραματικής μείωσης είναι ότι οι περίπου 100 εργαζόμενοι - εκτός των μόλις 17 μονίμων - είναι απλήρωτοι επί 8 μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται στο ωδείο είναι... τριών ταχυτήτων. Από τους περίπου 100, οι 87 είναι καθηγητές μουσικής. Οι 17 μόνιμοι, οι 17 με συμβάσεις αορίστου χρόνου και οι 53 ωρομίσθιοι, με ετήσιες ή διετείς συμβάσεις και πληρώνονται με 12 ευρώ την ώρα, μεικτά. Οι ωρομίσθιοι εργάζονται 9 μήνες το χρόνο. Οι συμβάσεις όλων λήγουν στις 10 Ιούλη 2011.
Απεργιακές κινητοποιήσεις
«Από τον Μπαχ... στο μπάχαλο», ο τίτλος της συναυλίας διαμαρτυρίας καθηγητών και σπουδαστών
Μπροστά σ' αυτήν την αδιέξοδη κατάσταση οι εργαζόμενοι στο ωδείο ξεκίνησαν πριν δύο εβδομάδες σειρά κλιμακούμενων κινητοποιήσεων - στάσεις εργασίας και απεργίες - ενώ την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποίησαν και συναυλία διαμαρτυρίας, με μουσικά σύνολα καθηγητών και σπουδαστών και τίτλο «Από τον Μπαχ... στο μπάχαλο», καλώντας το λαό και τους φορείς της Θεσσαλονίκης να συμπαρασταθούν στον αγώνα τους. Οπως ανακοίνωσε ο Σύλλογος Καθηγητών Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, στην 24ωρη απεργία της 12/5 υπήρξε καθολική συμμετοχή των εργαζομένων, ωστόσο και πάλι δεν σημειώθηκε καμία αντίδραση εκ μέρους της διοίκησης και του ΥΠΠΟ-Τ. Ετσι, ο Σύλλογος, μετά από Γενική Συνέλευση, αποφάσισε την 24ωρη απεργία στις 17/5 και κυλιόμενες 48ωρες απεργίες από τις 26/5, οπότε και αρχίζουν οι εξετάσεις των μαθητών.
Τα αιτήματα της απεργίας είναι: Πλήρης κάλυψη του εγκριθέντος προϋπολογισμού, με άμεση καταβολή κρατικής επιχορήγησης. Αμεσος διορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Αμεση πλήρωση της θέσης του διευθυντή (εδώ και 9 μήνες παραμένει κενή, ενώ πρόσφατα υπέβαλε την παραίτησή του και ο αναπληρωτής διευθυντής). Καταβολή του συνόλου των οφειλόμενων δεδουλευμένων στο διδακτικό προσωπικό του ωδείου. Διαβάθμιση των σπουδών στο ωδείο με αντιστοίχησή τους με τις ακαδημαϊκές βαθμίδες της ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης. Αμεση κατάρτιση σύγχρονου οργανογράμματος αντίστοιχου με τη σημερινή δομή και λειτουργία του ωδείου. Αμεση κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών του ωδείου. Οριστική λύση του κτιριακού με μεταβίβαση του κτιρίου της οδού Φράγκων στην κυριότητα του ωδείου.
Διασφάλιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του
Σε συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει (12/5) ο Σύλλογος Καθηγητών του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης χτύπησε καμπανάκι κινδύνου για το κλείσιμο του ωδείου, τονίζοντας την ανάγκη για αύξηση της χρηματοδότησης, διασφάλιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του ωδείου, διασφάλιση των θέσεων εργασίας με ανανέωση όλων των συμβάσεων και για συνέχιση της λειτουργίας όλων των τμημάτων του. Οπως ανέφερε η πρόεδρος του Συλλόγου Καθηγητών του ωδείου, Κ. Καρατζά, η μείωση της χρηματοδότησης κατά περίπου 50% θα φέρει αντίστοιχες μειώσεις σε προσωπικό και σπουδαστές.
Μόνο με αύξηση της χρηματοδότησης μπορεί να διατηρηθεί ο δωρεάν χαρακτήρας, ξεκαθάρισαν οι εργαζόμενοι καθηγητές, δηλώνοντας ότι θα αντιπαλέψουν ενδεχόμενους σχεδιασμούς για επιβολή διδάκτρων ή μετατροπή του ωδείου σε μουσική σχολή με περιορισμένο αριθμό τμημάτων.
Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1914 με απόφαση του τότε πρωθυπουργού Ελ. Βενιζέλου, με την επωνυμία «Ωδείο Θεσσαλονίκης» και με την καλλιτεχνική και διοικητική εποπτεία του υπουργείου Θρησκευμάτων και Εθνικής Παιδείας. Σκοπός της ίδρυσής του ήταν η διδασκαλία της ευρωπαϊκής μουσικής με παράλληλη υποστήριξη και προαγωγή της σοβαρής ελληνικής μουσικής. Το 1959, μισό αιώνα περίπου μετά την ίδρυσή του, τμήμα του Ωδείου Θεσσαλονίκης αποτέλεσε τον πυρήνα της σημερινής Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Η μετονομασία του σε Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης έγινε με το Ν. 2557/97. Διαθέτει τμήματα οργανικής μουσικής (πιάνο, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, κιθάρα, άρπα, φλάουτο όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο, κόρνο, τρομπέτα, τρομπόνι, τούμπα, σαξόφωνο, κρουστά), φωνητικής μουσικής και μελοδραματικής, διεύθυνσης ορχήστρας, ανώτερων θεωρητικών (αρμονία, αντίστιξη, φούγκα, ενοργάνωση) και σύνθεσης, καθώς και βυζαντινής μουσικής. Η εγγραφή σ' αυτό πραγματοποιείται μετά από εισαγωγικές εξετάσεις. Στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης φοιτούν περίπου 500 σπουδαστές όλων των βαθμίδων και όλων των οργάνων. Καθηγητές και σπουδαστές είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν το μοναδικό κρατικό ωδείο της χώρας, το οποίο μάλιστα αποτελεί πρότυπο μουσικής εκπαίδευσης, να καταλήξει όπως οι περισσότερες μουσικές σχολές του ιδιωτικού τομέα.
Συστηματική απαξίωση
Στις μέχρι τώρα οχλήσεις του Συλλόγου, κανένας δεν δείχνει να ευαισθητοποιείται και δεν απαντά, ούτε το υπουργείο, ούτε η διοίκηση του ωδείου, από την οποία το τελευταίο διάστημα παραιτήθηκαν τα 3 από τα 5 μέλη. Μήπως ανάλογη δεν είναι η στάση του ΥΠΠΟ-Τ απέναντι στο Ωδείο Αθηνών, που θα έπρεπε να είναι κρατικό και να προσφέρει δωρεάν μουσική παιδεία και όχι απλά επιχορηγούμενο, όπου οι εργαζόμενοι καθηγητές, και πραγματικοί στυλοβάτες του, παραμένουν για πολλούς μήνες απλήρωτοι; Κι αυτό επειδή το υπουργείο Πολιτισμού δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του, οι οποίες απορρέουν από τη σύμβαση μεταξύ ωδείου και υπουργείου και η οποία υπαγορεύει την ενίσχυση του προϋπολογισμού του ωδείου, ώστε να καλύπτονται πλήρως η μισθοδοσία του προσωπικού και όλες οι ανελαστικές δαπάνες στο διηνεκές. Μήπως ανάλογη δεν είναι η στάση του ΥΠΠΟ-Τ απέναντι στα σημαντικότερα μουσικά σύνολα της χώρας, όπως οι κρατικές και κρατικά επιχορηγούμενες ορχήστρες, όπου έχει μειώσει δραματικά τον προϋπολογισμό τους και το δυναμικό τους, καθώς και τα κενά τους σε μουσικούς και διοικητικό προσωπικό διευρύνονται συνεχώς, χωρίς να διαφαίνεται προοπτική κάλυψής τους με μόνιμο προσωπικό; Να θυμίσουμε ότι ο προϋπολογισμός των δύο σπουδαιότερων ορχηστρών της χώρας (κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης) έχει μειωθεί κατακόρυφα - 60% σε σχέση με το 2009; Μάλιστα, την ίδια ώρα που τα κρατικά και επιχορηγούμενα από το κράτος μουσικά σύνολα, αλλά και οργανισμοί απαξιώνονται και περιφρονούνται από την κυβέρνηση, οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι με γενναίες κρατικές ενισχύσεις απολαμβάνουν προνόμια, προετοιμάζοντας νέα επενδυτικά σχέδια.
Η απαράδεκτη κατάσταση στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης αποδεικνύει την απαξίωση με την οποία η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον πολιτισμό και ειδικότερα τη μουσική παιδεία. Απαξίωση, απέναντι στην ανάγκη, στον πόθο χιλιάδων παιδιών και νέων της χώρας μας να σπουδάσουν μουσική, μια ανάγκη που για να την ικανοποιήσουν οι οικογένειές τους αναγκάζονται να πληρώνουν αδρά σε ιδιωτικά ωδεία, με χαμηλό συνήθως επίπεδο σπουδών και κακοπληρωμένους και συχνά ανασφάλιστους καθηγητές. Απαξίωση, η οποία οδηγεί εντέλει στην ισχυροποίηση των ιδιωτών, που λυμαίνονται τον πολύ ευαίσθητο και σημαντικό αυτό τομέα.


Ρ. Σ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου