Τρίτη, 14 Απριλίου 2015

Οι μαθητές ταξιδεύουν στη μαγεία της επιστήμης και της τεχνολογίας

   2ος ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ                     ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
                                   

                               Κινητά τηλέφωνα...

  
                                  
Η καταληκτική ημερομηνία έληξε για την αποστολή των εργασιών των μαθητικών ομάδων που συμμετέχουν στο 2ο Πανελλαδικό Διαγωνισμό Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» που έχει σύνθημα «Η μόρφωση είναι ζήτημα ζωής!» και το επόμενο διάστημα θα αρχίσουν οι εκδηλώσεις παρουσίασης των εργασιών ανά πόλη και η επιλογή αυτών που θα ξεχωρίσουν.
Σήμερα ξεφυλλίζουζουμε τις εργασίες των μαθητικών ομάδων που επέλεξαν να ασχοληθούν με το θέμα «Η "μαγεία" της επιστήμης και της τεχνολογίας», όπου οι μαθητές ξεδιπλώνουν τη δημιουργικότητά τους και τη δίψα τους για μάθηση. Γιατί όπως λέει και μια από τις ομάδες: «Τα πάντα γύρω μας είναι νόμοι που ισχύουν ανεξάρτητα από το αν εμείς τους καταλαβαίνουμε. Αυτούς τους νόμους θέλουμε να τους μελετήσουμε, να τους κατανοήσουμε, για να μάθουμε την αλήθεια για τον κόσμο».
Και δυο άλλες ομάδες συμπληρώνουν:
«Θέλουμε να αναδείξουμε ότι η επιστήμη θα πρέπει να τάσσεται προς όφελος του κοινωνικού συνόλου με στόχο να καλύπτει τις λαϊκές ανάγκες και όχι να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των λίγων με στόχο το κέρδος».
«Μετά από συζήτηση, συνειδητοποιήσαμε ότι θέλαμε να αναδείξουμε κάποια πλευρά της επιστήμης η οποία δεν αξιοποιείται όπως θα έπρεπε στο σύστημα του καπιταλισμού και βέβαια προς όφελος δικό μας, του λαού. Είχαμε συμφωνήσει πως δεν θέλαμε να κάνουμε μια απλή παρουσίαση ενός θέματος αλλά να αναπτύξουμε κι έναν προβληματισμό μέσα στην ομάδα καταρχάς, αλλά και στους άλλους συμμαθητές μας γενικότερα».


Η Ενέργεια και η χρήση της

...τηλεσκόπια και πολλές ακόμα εφευρέσεις και ανακαλύψεις μπαίνουν στο μικροσκόπιο των εργασιών του διαγωνισμού 


            

Με αυτό το πνεύμα, στην κορυφή των επιλογών των μαθητικών ομάδων βρίσκεται το θέμα της Ενέργειας. Η πυρηνική, η ατομική ενέργεια, οι τρόποι χρήσης τους μπαίνουν στον προβληματισμό των ομάδων, που θα μελετήσουν από την ατομική βόμβα μέχρι τα ραδιενεργά απόβλητα. Μια ομάδα, μάλιστα, σχεδίασε επίσκεψη στη σχολή φυσικών επιστημών και στα πυρηνικά εργαστήρια και συνέντευξη με έναν καθηγητή. Στο πλαίσιο αυτό, δεν είναι λίγες και οι ομάδες που επιλέγουν να ασχοληθούν πιο επισταμένα με το έργο του Α. Αϊνστάιν.
Ομως και ο ηλεκτρισμός είναι αντικείμενο εργασίας για κάποιες ομάδες που, όπως λένε «συντέλεσε σημαντικά στη εξέλιξη την ανθρωπότητας. Η "πρωτόγονη" ανακάλυψη, έγινε αδήριτη ανάγκη για κάθε άνθρωπο του 21ου αιώνα. Ομως τι γίνεται όταν αυτό το αγαθό λείπει από πολλά νοικοκυριά; Οταν το δωρεάν αγαθό γίνεται μέσο εκμετάλλευσης των οικογενειών, όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και ολόκληρου του κόσμου»... «Θα ασχοληθούμε με το ηλεκτρικό ρεύμα και τη χρησιμότητά του στην καθημερινή ζωή, αλλά και τη βιομηχανία (...) θέλουμε να δείξουμε πώς (...) το ηλεκτρικό ρεύμα γίνεται πολυτέλεια από αγαθό που θα έπρεπε να είναι για τις λαϊκές οικογένειες».

Ο κόσμος των υπολογιστών

Μια άλλη μεγάλη κατηγορία εργασιών είναι αφιερωμένη στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και σε διάφορες εφαρμογές τους, που εντυπωσιάζουν τους μαθητές αλλά τους προβληματίζουν κιόλας.

                        ...βιονικά μέλη...

              

«Διαλέξαμε αυτό το θέμα, γιατί το αντικείμενο της ειδικότητάς μας είναι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και μας ενδιαφέρει να μάθουμε πράγματα πέρα από τα πλαίσια των σχολικών μαθημάτων. Ο τίτλος της εργασίας είναι ηλεκτρονικός υπολογιστής από στρατιωτικό όπλο οικιακή συσκευή», εξηγεί μια ομάδα ΕΠΑΛιτών που συμμετέχει για δεύτερη χρονιά φέτος στο διαγωνισμό.
Πέρα από αυτούς καθεαυτούς τους υπολογιστές, οι ομάδες επεκτείνονται και σε άλλα θέματα όπως οι 3D εκτυπωτές, που μια ομάδα θα μας παρουσιάσει μέσα από την επίσκεψή της σε ένα πανεπιστημιακό Τμήμα όπου θα τους μελετήσει. Αλλοι ασχολούνται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κι άλλοι με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα προβλήματα εθισμού που προκαλούν: «Δε χρειάζονται μελέτες και στατιστικά δεδομένα για να αναγνωρίσουμε σε αρκετούς φίλους, συμμαθητές ή γνωστούς μας σημάδια όπως η εξουθένωση από την πολύωρη προσήλωση στην οθόνη του υπολογιστή, ο αδικαιολόγητος εκνευρισμός, η επιθετικότητα που γίνεται βία, η μειωμένη σχολική επίδοση, η αδιαφορία για την παρέα (εκτός κι αν το ραντεβού είναι on-line)... Με λίγα λόγια: εθισμός, δηλαδή εξάρτηση. Και κάθε εξάρτηση σημαίνει απλά στέρηση ελευθερίας», λένε χαρακτηριστικά οι μαθητές.
Κάποιες ομάδες ασχολούνται με τα κινητά τηλέφωνα: «Η περιπέτεια της κινητής τηλεφωνίας ξεκίνησε αμέσως μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο με τις πρώτες προσπάθειες Σουηδών, Φινλανδών και Αμερικανών να δημιουργήσουν μια συσκευή (...) όμως ως ληξιαρχική πράξη γέννησής της θεωρείται η 3η Απριλίου 1973 με την κατασκευή και έναρξη της χρήσης του κινητού τηλεφώνου από το κοινό», μας πληροφορεί μια ομάδα που ακολουθεί την εξέλιξη των κινητών μέχρι τα σημερινά smartphones και εκφράζει προβληματισμό γιατί «παρόλο που η τεχνολογία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, το μεγαλύτερο ποσοστό σήμερα (...) είναι για λίγους. Ο καπιταλισμός δεν μας επιτρέπει να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για εμάς, ενώ ο λαός μας είναι αυτός που κατασκευάζει όλα αυτά», ενώ μια άλλη ομάδα υπόσχεται να μας παρουσιάσει ό,τι πιο σύγχρονο σχεδιάζεται στα κινητά που τόσο έχουν αλλάξει τη ζωή μας.

Ταξίδι σε «μαγικές» εξερευνήσεις...

Από το θέμα της επιστήμης δεν θα μπορούσε να λείψει η εξερεύνηση του διαστήματος. Υπάρχουν ομάδες που επικεντρώνουν την εργασία τους στις προσπάθειες του ανθρώπου να κατακτήσει το διάστημα και στις εργασίες τους επικεντρώνονται στη συμβολή της Σοβιετικής Ενωσης σ' αυτήν την υπόθεση, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Θέλουμε να αναδείξουμε πως σε μια κοινωνία όπου καταργείται η εκμετάλλευση, οι δυνατότητες του ανθρώπου απελευθερώνονται. Εκτοξεύεται η επιστήμη και η τεχνολογία επειδή δεν μπαίνει στη μέση το κέρδος των καπιταλιστών».
Μια άλλη ομάδα θα μελετήσει το πείραμα του CERN, ενώ δύο ομάδες επέλεξαν να ασχοληθούν με τη ρομποτική. «Επιλέξαμε αυτό το θέμα, γιατί είναι κάτι που θέλουμε να ασχοληθούμε αλλά και επειδή μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να λύσουν κάποια από τα καθημερινά τους προβλήματα, όπως βοήθεια στο σπίτι, αλλά και πιο εξειδικευμένα, όπως χειρουργικές επεμβάσεις όπως επίσης και στο βιομηχανικό τομέα, με τη χρήση τους στην παραγωγή αυτοκινήτων, μηχανών κ.λπ.», λέει η μια ομάδα, ενώ η άλλη θα επικεντρωθεί στη ρομποτική στην παραγωγή και σχεδιάζει επισκέψεις σε εργοστάσια και συζήτηση με τους εργάτες για τις συνθήκες εργασίας τους με την εξέλιξη των μηχανών.
Υπάρχουν και ομάδες που θα μελετήσουν επιτεύγματα του κλάδου της βιολογίας ή τεχνολογικά επιτεύγματα που συνεπικουρούν τις επιστήμες Υγείας. «Βρισκόμαστε στην εποχή της προσθετικής των βιονικών τεχνητών μελών όπως αναπηρικά αμαξίδια που ελέγχονται από τη σκέψη και τεχνητά μέλη που μπορούν να κινηθούν με εντολές που δέχονται από τα υπάρχοντα νεύρα του άκρου που ακρωτηριάστηκε, δεν ανήκουν στον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας», λέει μια από τις ομάδες για το θέμα της που είναι τα βιονικά μέλη. Αλλη ομάδα θα ασχοληθεί με τη «διπλή έλικα του DNA» και την επίδραση της ανακάλυψής της στην ανάπτυξη των θετικών επιστημών, ενώ μια άλλη ομάδα τολμά να ασχοληθεί με μια πολύ πρόσφατη εφεύρεση: «Το "θαυματουργό" επίτευγμα της MirOculus και η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης του καρκίνου»!

...σε ιστορικές και σύγχρονες ανακαλύψεις

Αλλά και η ιστορία παλιότερων κλασικών ανακαλύψεων που εξελίσσονται μέχρι τις μέρες μας μπαίνει στο μικροσκόπιο κάποιων από τις ομάδες. Ετσι, έχουμε ομάδες που θα ασχοληθούν με την ιστορία και την εξέλιξη του αεροπλάνου, με τηντηλεόραση και τον τρόπο που επιδρά στις αντιλήψεις των ανθρώπων, με το τηλεσκόπιο (που θα συνδυαστεί με μια επίσκεψη στο πλανητάριο), με την ιστορία και την εξέλιξη του τηλεφώνου. Ακόμα, δυο ομάδες επέλεξαν να ασχοληθούν με τα αυτοκίνητα: «Επιλέξαμε αυτό το θέμα γιατί μας αρέσουν τα αυτοκίνητα και ψάχνουμε τα νέα μοντέλα που βγαίνουν, αλλά και παλιά που μας αρέσουν. Θα ασχοληθούμε με τη δημιουργία τους αλλά και με τι κριτήρια φτιάχνονταν σε διάφορες περιόδους και πώς αυτό επηρεάζει τα χαρακτηριστικά τους», λέει η μία από αυτές και η άλλη επιλέγει πιο ειδικά τα «αυτοκίνητα με νέες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» θέτει τον προβληματισμό «κατά πόσο μπορούν τα "νέα αυτοκίνητα" να αντικαταστήσουν τα "συμβατικά" (...) αλλά και αν μπορούν και κάτω από ποιους όρους να αποτελέσουν μια "φθηνή" λύση για το λαό».

                                                           Γ. Σ.
                                                    Ριζοσπάστης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου